Andre plager | Asker Kiropraktikk

Andre plager

Kiropraktoren er offentlig autorisert av helsedirektoratet og har selvstendig diagnose- og behandleransvar. Kiropraktoren fungerer som primærkontakt i førstelinjetjenesten, og har spesialkompetanse på muskel- og skjelettproblemer.

Før kiropraktoren blir autorisert i Norge, må de ha fullført en 5-årig mastergrad der de tilegner seg kunnskaper som gir ferdigheter og kompetanse til å utrede og behandle de aller fleste muskel- og skjelettplager i alle aldersgrupper. De fullfører også et år turnus hos erfarne kiropraktorer før de er helt selvstendige.

Det er et fokus på hvilke årsaker som ligger til grunn for sykdom og skade. Dette bygges på en god vitenskapelig forståelse og bred teoretisk innsikt slik at kiropraktoren står godt rustet til å kunne gi en nøyaktig diagnose og riktig behandling

Kiropraktoren kan:

• Utføre undersøkelse og behandling med refusjon uten henvisning fra lege

• Henvise pasienter videre til legespesialist, fysioterapi eller bildediagnostisk undersøkelse som røntgen, MR, CT og ultralyd

• Sykmelde pasienter i opptil 12 uker

Kiropraktorer diagnostiserer og behandler muskel- og skjelettlidelser, inkludert:

Smerter i korsrygg, nakke og midtrygg (mellom skulder-

bladene)

Smerter i skulder, albue og håndledd

Smerter i bekken, hofte, kne, ankel og fot

Skiveprolaps

Hodepine (med årsak i muskler og ledd)

Kjeveleddsmerter (TMD)

Svimmelhet (med årsak i muskler og ledd)

Idrettsskader

Revmatisk sykdom (ikke-medikamentell)

Behandlingen som gis av en kiropraktor kan bestå av flere

elementer som informasjon og rådgivning, manuell

behandling, og treningsøvelser og rehabilitering. I tillegg vil

det bli lagt spesiell vekt på forebygging, av enten nye eller

gjentagende plager. Målet med behandlingen vil i de aller fleste tilfeller være smertelindring og økt funksjonsnivå på kort og lang sikt.

Ved kroniske smertetilstander kan kiropraktoren skreddersy et behandlingsopplegg som gjør pasienten i best mulig stand til å leve et godt liv på tross av plagene. Hvor mye behandling man trenger avgjør kiropraktoren i samråd med pasienten.

Ref: Norsk Kiropraktorforening

Canva - shoulder pain, girl has a pain i