Vondt i ryggen etter hagearbeid?
Search

Vondt i ryggen etter hagearbeid?

Våren er over og vi har kommet inn i sommeren med fantastiske, varme sommerdager der man aller helst bare vil ligge å slappe av ved sjøen. Det er jo det som hadde vært ideelt for både kropp og sinn i hverdager med alt for mye stress, men av og til er det andre ting som må gjøres før man kan slappe av som for eksempel hagearbeid. Vi ser flotte hager rundt forbi og tenker ofte at man gjerne skulle hatt det selv. Én ting vi vet - er at hager gjør seg ikke flotte selv. Det er mye jobb, vedlikehold, krokete arbeisstillinger og av og til tunge løft som må til og når man er ferdig med den ene delen av arbeidet, venter resten av hagen i kø.


Du er heldigvis ikke alene hvis du kjenner deg stiv, støl, krokete eller utkjørt etter en eller flere dager med hagearbeid. Kiropraktoren kan hjelpe med alle disse, men er ikke allitid nødvendig siden disse plagene er helt normale og viser at kroppen sier ifra at du har brukt den. Disse ubehagene forsvinner ofte fort hvis man ikke jobber i hagen på en liten stund. Kroppen er flink til å fikse seg selv, men av og til får den det ikke helt til og man begynner å utvikle et lite problem med for eksempel korsryggen. Det er da det er lurt å få litt råd og veiledning. Her kommer noen enkle tips og triks for å ta vare på seg selv i sommervarmen og når man jobber i hagen.

1. Drikk vann: Det enkle er ofte det beste heter det og det er ikke bare hagen som trenger vann. Litt som en motor og maskindeler trenger olje, trenger kroppen vann. Muskler og ledd beveger seg lettere og kroppslige prosesser går så normalt de kan. EFSA (European Food Safety Authority) anbefaler 2 liter om dagen til kvinner (2,7 om du ammer) og 2-2,5 liter til menn. På varme dager og ved aktivitet anbefales en ekstra 0,5-1 liter. Ved høy fysisk aktivitet og flere treningsøkter anbefales opp til 6 liter. 20% av væskeinntaket kommer som regel fra mat og 80% fra drikke. Husk at kroppen ikke lagrer vann og trenger påfyll. For mer informasjon kan du klikke her.


2. Oppvarming: Dette høres kanskje dumt ut når det er deilig og varmt ute? Ja, du kan drive passiv oppvarming, men dette tar lang tid og ofte er det for kaldt ute. Aktiv oppvarming som for eksempel en rask gåtur, enkle uttøyingsøvelser før, under og etter arbeidet hjelper deg til å holde stivheten unna!


3. Bytt posisjon: Kroppen jobber ofte best i bevegelse. Statiske posisjoner som å sitte på knær for å luke i blomsterbed osv. er ikke ideelt over lengre tid. Det er veldig mange som faller i denne fella siden man tenker at man straks blir ferdig. Det er bedre å bytte posisjon bare for å jobbe 2 minutter til.


4. Ta pauser: Kroppen trenger å hvile litt mellom slagene! Når arbeidslista er lang er det av og til vanskelig å belønne seg selv med en velfortjent pause (eller kanskje sjefen i huset står der med pisken og peker på neste arbeidsoppgave som står for tur). Det er viktig å ta seg tid. Ofte presterer man bedre og tenker klarere etter en liten pause. Kroppen din blir veldig takknemmelig om du hører på den.


5. Få hjelp: Ikke løft de tyngste tingene alene. Man har ikke tapt kampen om man må spørre om hjelp fra familie eller en god nabo. Hvis du får hjelp er det selvfølgelig viktig med takknemmelighet og gjengjelde tjenesten om det trengs. Ikke vær den som bare får og får, det føles faktisk godt å hjelpe andre.




6. Jobb ofte: Hvis du jobber ofte, blir det mindre å gjøre av gangen. Dette er bedre å gjøre enn de store skippertakene der arbeidslista er lang.


7. Nyt arbeidet: Du får belønning for strevet. Følelsen av tilfredsstilthet er en god belønning når man setter seg ned på ettermidagen eller kvelden med god mat og god drikke i en deilig hage.



Vi håper at dette kan hjelpe dere gjennom sommeren uten plager med kroppen. Om du trenger hjelp er det jo bare å ringe oss for å slå av en prat med en av våre kiropraktorer eller bestille time. Husk også at videobiblioteket her på våre hjemmesider er utviklet spesifikt for å holde problemene unna.


Ha en god sommer!


Hilsen oss her i Asker Kiropraktikk

0 views

Medisinsk akupunktur asker sentrum behandling asker sentrum kiropraktor asker sentrum Laserbehandling asker sentrum rehabilitering asker sentrum kiropraktor i asker kiropraktor kiropraktor i asker sentrum Kiropraktor Anders Nekstad

Medisinsk akupunktur asker sentrum behandling asker sentrum kiropraktor asker sentrum Laserbehandling asker sentrum rehabilitering asker sentrum kiropraktor i asker kiropraktor kiropraktor i asker sentrum Kiropraktor Anders Nekstad

Asker kiropraktikk
Strøket 7, 3. etg
1383 Asker
66 90 13 00

Åpningstider

Mandag - torsdag

8 - 17

Fredag 8 - 12

© 2019 av Asker kiropraktikk

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon