Vondt i nakken?

Da er du ikke alene. Nakkesmerter kan ha utrolig mange årsaker og veldig ofte flere ekstra medfølgende plager eller symptomer. De vanligste årsakene er ofte lette å finne, mens andre er litt mindre åpenbare.

Nakken sett fra siden

Nakken består av 7 ryggvirvler der alle har minst 3 ledd (1) som sørger for at spinalnerven ligger godt beskyttet samtidig som at den er sofistikert nok til å gjennomføre alle bevegelsene den skal tåle gjennom dagen over flere år. De to øverste nakkevirvlene har et helt spesielt utseende. Atlas (C1 - øverste segment) er ringformet. Axis (C2 - andre segment) er formet som en nakkevirvel, men med en liten tapp på toppen som atlas kan bevege seg rundt. Dette gjør at vi kan rotere hodet så langt som vi kan. Resten av nakkevirvlene har en litt mer vanlig form og sørger for litt rotasjon, mer bevegelse fremover og bakover og også tilting til siden (lateral fleksjon). Rundt nakken sitter det flere muskelgrupper som hjelper deg å holde hodet i oppreist posisjon, sørger for styrke og stabilitet under bevegelse og noen som til og med er sekundær pustemuskulatur. Med alt dette på plass - hvordan kan man da få så utrolig vondt i nakken?

Triggerpunkter

Når man ser på oppgaven til de forskjellige strukturene i nakken og hva vi bruker disse til, ser vi ofte hva som går galt. Enten man har beveget seg feil, sittet feil over laaang tid. Muskulær ubalanse i skulderbue og overkropp, traume (whiplash ol.) eller stress. Dette medføre atman kan få f.eks en irritasjon i et fasettledd (et eller flere av de små leddene i nakken), man kan ha fått en forstrekning i en nakkemuskel eller utviklet en kronisk muskelspenning i muskulaturen slik at man har fått et triggerpunkt. Vi skal ta for oss noen av disse nå.

Triggerpunkter i nakken

Her ser du en liste av de musklene vi hyppigst ser som produserer smerte i nakken. Som du ser på bildet kan de også produsere hodepine eller andre symptomer som prikking eller en litt diffus følelse på hodet eller ansiktet. Dette kaller vi triggerpunkter. Disse kommer når muskelen har stått i spenning over lengre tid og er heldigvis helt ufarlige, men er ofte utrolig plagsomme og kan medføre ganske sterke symptomer. Disse responderer også veldig bra på f.eks medisinsk akupunktur eller triggerpunktbehandling.

Når smerten kommer fra leddene i nakken - hva gjør man da?

Dette er også heldigvis ofte helt ufarlig og lett og forhindre med gode vaner og litt behandling.

Det som skjer er at kroppen reagerer på et eller annet man har gjort feil. Enten akutt eller over tid. Den kan også utvikle dette som et resultat av slitasje i leddet. Da begynner kroppen å lettere produsere inflammasjon - den prøver å lege seg selv. Dette skaper stivhet, sårhet/vondt, følelsen av at nakken er låst og ofte lokal hevelse. Dette skal kroppen gjøre i en inflammasjonsprosess slik at du slutter å gjøre det som gir deg vondt og det er kun du som kan bli kvitt denne prosessen ved å la kroppen gjøre det den skal. Kiropraktikk, osteopati, fysioterapi, naprapati tar ikke bort inflammasjonen, men de hjelper deg til å klare dette bedre selv. Dette er en veldig primitiv respons som var veldig viktig før i tiden da man måtte ligge stille for å bli bedre. Nå om dagen vet vi at veldig mange skader leges raskere om man holder seg i tilnærmet normal bevegelse der det er mulig. Vi ser også at man blir fortere frisk om man klarer å unngå å ta antiinflammatoriske medikamenter. Blir smertene for sterke, er det jo selvfølgelig lov siden det er viktig å kunne sove og gjøre grunnleggende daglige aktiviteter som å lage mat, spise, vaske seg osv.. Det aller viktigste å gjøre med disse skadene er å sørge for optimal funksjon og bevegelse slik at kroppen klarer å lege seg selv. Hvis dette er et problem man sliter med, følger det ofte muskulære plager med som f.eks triggerpunktene du ser over. Rehabilitering er også en viktig fase av disse skadene, men det er ikke så lurt å begynne med dette for tidlig siden det ofte kan blusse opp problemet litt hvis kroppen ikke er klar for det.

Smerte fra mellomvirvelskive

Dette er jo også en årsak til nakkesmerter, men ikke like vanlig som de andre tingene vi har snakket om ovenfor. Mellomvirvelskiven sitter mellom alle ryggvirvlene i kroppen bortsett fra mellom atlas og axis (C1 og C2) og virker som en støtdemper og avlaster trykket i de fleste bevegelser. Denne kan bli skadet som f.eks ved feil bruk av rygg/nakke eller slitasje. Den blir ofte dehydrert over tid og tykkelsen krymper litt over årene (en av grunnene til at det er vanlig å krympe over årene). Man kan få skivebukninger og redusert plass for nerveroten som skal ut av selve ryggen for å gi og motta informasjon fra resten av kroppen. Smerte eller andre symptomer fra en mellomvirvelskive oppleves ofte litt lengre bort fra nakken, men vil ikke si at man ikke har vondt i nakken siden man ofte har begge symptomene samtidig. For videre lesing kan du følge denne linken.

Holdningsrelaterte smerter og muskulære ubalanser

Mange har nok fått kommentert opp gjennom årene at det er lurt å rette seg opp. Dette er ikke bare tull. Forskning viser at man ofte blir sett på som mer autoritativ, bedre lederegenskaper, sterkere, mer attraktiv osv. Fra et mekanisk perspektiv er det også bra. Vi ser ofte ganske mange som kommer inn helt krokrygget og nakken fremoverlent.

Dette er ikke så ille over en kort periode, men over lengre tid kan dette medføre litt flere problemer rundt nakke, rygg, skulder og i verste fall kjeve. Kort oppsummert: Skuldre som er fremoverrotert fører til at nakken holdes fremover og hodet fremover. Det blir en større kurvatur i midtrygg som gjør at muskler spennes mer under statiske aktiviteter. Skulderen belastes annerledes under aktitivet og nakken og tilhørende muskulatur blir helt endret. Muskulaturen bak i nakken blir mer spent. Det oppstår spenning helt øverst i nakken. Grunnet hodets fremoverlente posisjon, strammes også muskulaturen under kjeven som gjør at muskulaturen rundt selve kjeveleddet må jobbe hardere. Man trenger ikke være ekspert for å se hvordan dette kan skape store smerter i både skulder og nakke.

Dette er det vi ofte kaller en negativ feedback posisjon. Den er veldig lik den posisjonen man naturlig går inn i for å forsvare seg selv. Ofte føler man seg da ganske trygg og komfortabel i denne posisjonen. Dette er også en av grunnene til at det kan være vanskelig å bli kvitt den. Uheldigvis er ikke denne posisjonen gunstig over tid. Og denne posisjonen kan føre med seg, eller gjøre deg mer utsatt for de andre problemene vi har snakket om tidligere. Grunnen til ordet negativ feedback kommer av at man ikke får helt riktige signaler til og fra områdene som bør jobbe. Beste måten å komme seg ut av dette er å finne seg en dyktig kiropraktor som også kan litt om opptrening/rehabilitering. Symptomene forsvinner heldigvis fort, men problemet kommer tilbake om ikke man tar tak i de underliggende svakhetene og uvanene.

Whiplash

En hyppig skade som folk pådrar seg ved høyenergiskader som f.eks kollisjon med bil, idrettsulykker og annet som innebærer litt fart med en veldig rask stopp. Denne skaden varierer fra litt vondt til veldig vondt med balanseproblemer og problemer med finmotorikk og øye-hånd koordinasjon. Omfanget blir jo ofte antatt når man ser på hvor mye energi som var involvert da man skadet seg, men man har også sett vanskelig symptomatologi ved lettere skader og. Har du hatt en kollisjon er det selvfølgelig viktig at du kommer deg inn til legevakt for å sjekke om ikke du har blitt kjørt dit allerede. Dette er for å utelukke store skader. En av mine første pasienter var en som kom inn med whiplash symptomer etter å ha falt på sykkel. Han kom til kiropraktoren først siden det hadde hjulpet før. Jeg behandlet han ikke, men sa at han måtte gå dra på legevakten. Det viste seg at han hadde 2 ustabile brudd i nakken og et stabilt, noe man absolutt ikke skal gå til kiropaktorbehandling for.

Har man utelukket brudd og andre større skader kan man godt gå til kiropraktor og andre komplimentære behandlingsformer. Vi har mer enn nok bevis for at det vi gjør fungerer og vi gjør det på en trygg måte som er uten sterke bivirkninger.

Dette er de vanligste formene for nakkesmerter vi ser nesten hver dag. Det å komme inn på en sjekk eller behandling skal ikke være skummelt. Vi gjør alltid en grundig sjekk før vi gjør noe og vi forklarer hva som skal skje før vi gjør noe slik at du ikke møter på noen overraskelser eller må gjøre noe du ikke vil.

Dette er jo selvfølgelig ikke alt som er å vite om nakkesmerter, men nå vet du ihvertfall litt mer om temaet. Har du noen spørsmål rundt nakkeplager kan du godt ta kontakt med oss på 66901300 og spørre om å få snakke med meg (Anders Nekstad (Kiropraktor (MNKF)). Om jeg er inne med en besøkende når du ringer, tar jeg alltid kontakt etterpå.