På tide med vedlikehold?

På tide med vedlikehold?

De aller fleste oppsøker kiropraktor, fysioterapeut eller annet helsepersonell med et problem de trenger hjelp til å løse. For oss i våre yrker er det oftest en smerte eller ubehag som burde få litt behandling vi oftest ser. Sykmeldinger grunnet muskel og skjellettplager koster samfunnet svimlende mye hvert år (rundt 185mrd kr) som kommer ut av statens pensjonsfond (10 300mrd kr) der nesten 40% er grunnet nakke eller ryggplager - akutte og ikke akutte. Akutte skader har ofte en klar årsak som for eksempel bilulykke, falt ned fra stige, løftet noe man ikke burde løftet alene osv. Ikke akutte skader oppstår gjerne av ignorerte underliggende problemer over tid. Småting om man hadde gjort noe med det i starten, men mye mer komplisert om man fortsetter å ignorere problemet. Pasienten burde i disse tilfellene få informasjon rundt plagen, hva som kan gjøres, hva de kan gjøre selv og hva man ikke bør gjøre for at dette skal bli bedre. De aller fleste opplever en stor reduksjon i symptomer etter noen behandlinger - noe som er veldig bra, men betyr ikke alltid at man er helt frisk. Litt som et isberg er symptomene det du ser over overflaten, men det vi vet er at det nesten alltid er mye som skjuler seg under overflaten. Dette er oftest ikke alvorlige ting, men små ting som for eksempel svakheter i muskler, stivhet dårlige vaner og livsstil.

Når du først føler deg symptomfri, er du ca 60-70% bedre enn det du var. Du har blitt kvitt plagene og smerten, men stivheten eller svakheten er kanskje der fortsatt og mest sannsynlig har du ikke endret livsstil på noen uker. Verken kiropraktor, fysioterapeut eller andre kan få deg 100% frisk om ikke du legger ned noe arbeid selv. Det å bli bedre er ikke en hendelse, men en prosess og prosesser tar tid. Litt som om du har fått et skrubbsår tilsvarer skorpen det å føle seg bedre siden du ikke blør lenger. Hvis du pirker på eller river av skorpen, begynner du mest sannsynlig å blø igjen. Samme med ryggen for eksempel. Du føler fravær fra symptomer og gjør da akkurat som du gjorde før, prøver kanskje noe nytt siden du tenkte at ryggen er helt fin og plutselig kommer symptomene tilbake - da også av og til litt verre.

For de fleste problemer anbefaler vi litt hyppig behandling til å starte med for å bli frisk fort. En hvilken som helst behandling har bivirkninger. Har man gått til en kiropraktor, fysioterapeut eller manuellterapeut kan det godt hende at man kjenner seg litt jobbet på etter behandling. Heldigvis er det veldig sjelden å oppleve verre ting enn dette. Vi anbefaler nesten alltid en ispose hvis man føler dette. For de aller fleste går dette veldig fint, mens for andre kan det gå opp og ned og av og til frem og tilbake før man når et litt mer stabilt nivå. Når du har blitt bedre anbefaler vi å ta vare på kroppen din - noe mange ignorerer og klager når de får vondt igjen. Dette er menneskelig siden vi glemmer ting når vi ikke har tenkt på det en stund. Nå sier vi ikke at det er helt garantert at problemet aldri kommer tilbake hvis du er flink til å vedlikeholde kroppen, men du reduserer sjansen for det. Litt som i trafikken. Trafikkregler er der for at det blir så trygt som mulig, men de betyr ikke at uhell aldri skjer.

Livet kommer og går i bølger og er man nede i bølgedalen kan man ofte trenge litt hjelp for å komme seg på toppen igjen selv om problemet ikke er spesifikt relatert til smerte i rygg eller nakke. Vi vet at smerter også kan komme i kjølvannet av andre ting som for eksempel angst og depresjon. Angst og depresjon kan også komme i kjølvannet av kroniske smerter. I disse tilfellene er det godt å ha noen å prate med, men også noen som kan mye om kroppen og hva som bør og ikke bør behandles. Selv om man ikke har det like bra psykisk, føler man seg ofte litt bedre hvis man føler seg bra fysisk siden dette henger sammen. Man kan også føle at man har mer kapasitet til å takle en tøffere hverdag hvis kroppen spiller med på laget.

Baktanken med dette innlegget er ikke at du må komme til behandling hele tiden, bli ekspert på yoga eller gå ned 20kg i vekt. Vi vil at du skal bli flinkere til å lytte på hva kroppen din prøver å fortelle deg, ta vare på seg selv og andre. Det er ikke egoistisk å ta vare på deg selv eller unne seg en belønning av og til. Denne belønningen kan være så lite som fem minutter med ''fri tid'' der du kobler av. ''You can't pour from an empty cup'' heter det. For å ha overskudd til å ta vare på andre, bør du faktisk ha litt å gi. Det å ta vare på noen - enten det er barn, dyr, noen som er syke eller trengende får deg til å føle deg bedre og. Dette har noe med at enkelte ''feel good'' hormoner blir produsert når du gjør gode ting og det er jo bare en liten ekstra bonus for å gjøre verden til et bedre sted for alle.

Vedlikehold av kroppen varierer for de fleste. Mange velger å komme inn til en behandling regelmessig siden det er enkelt å få behandling. Det er litt som en forsikring på at alt er bra og man kan være litt mindre bekymret for kroppen. Spesielt for pasienter med kroniske, tilbakevendende plager er dette supert. Mange velger det også på grunn av en veldig spesifikk ting: Selv om man føler seg bra - føler man seg oftest enda bedre etter en behandling. Litt som en bil. Når bilen er ny skjer det ofte lite med bilen om ikke den har kollidert. Når bilen begynner å bli litt eldre, trenger den en litt mer kjærlig hånd, litt mer vedlikehold for at den skal ta deg fra A til B hver eneste dag. Tar du vare på bilen, trenger det ikke å bli så mye mekanikern må gjøre. Heldigvis velger også mange å prøve så godt de kan med øvelser, livsstilendringer og lignende og velger å få behandling litt mindre hyppig. Det er viktig å få litt behandling selv om man er flink på øvelser osv. Hvis du gjør mye selv, trenger du å se oss mindre.