Medisinsk akupunktur - hvordan virker det?

Nåler som behandlingsmåte har eksistert i flere tusen år og er først dokumentert i gammel kinesisk medisin og fikk navnet kinesisk akupunktur som følger den kinesiske medisinens prinsipper. Medisinsk akupunktur (dry needling) er den vestlige versjonen som følger prinsippene fra vestlig medisin. En akupunktør er en som har en egen grad innenfor nåler. En som driver med medisinsk akupunktur er ofte en kiropraktor, fysioterapeut, naprapat eller osteopat som ofte har flere ekstra kurs innen dette. De kaller seg da derfor ikke en akupunktør ut av respekt for de som har en hel grad innenfor kinesisk medisin om ikke de har tatt denne utannelsen selv.

I medisinsk akupunktur brukes en veldig tynn, men solid nål til å lage en veldig presis mikro-skade i vevet der den går inn i kroppen. Denne nålen starter/omstarter skadesignaler som gjør at hjernen setter i gang en sekvens av prosesser for å erstatte eller reparere det skadede vevet med nytt og sunt vev. Nåler i et vondt triggerpunkt eller muskelknute skaper ofte det vi kaller en twitch respons i muskelen. Dette kan brukes som en diagnostisk test og som behandling. Vi sier ofte at vi er på riktig sted når vi finner denne responsen siden sunt muskelvev ikke produserer denne responsen når den er stimulert med en nål. Når en twitch respons har blitt trigget slapper muskel fibrene av etterhvert og irritasjonen stilner siden sirkulasjonen i området blir bedre. Som et resultat av disse fysiologiske prosessene kan medisinsk akupunktur bli brukt til å utrede og behandle smerter i muskel, sene og muskelfascie.

Personlig føler jeg at medisinsk akupunktur har en kompleks virkning på kroppen siden den påvirker kroppens muskelfascie - det som binder muskler sammen med hverandre og forbedrer kommunikasjonen mellom muskler og ledd. Muskelfascie var i lang tid trodd at var uten funksjon med minimale nevrologiske signaler som går til og fra, men nyere forskning viser at fascie er bløtvev med mye innervering (mye signaler som går til og fra) og har derfor en sterk respons på en liten stimulus som fra en liten nål.

Mye av forskningen rundt medisinsk akupunktur fokuserer på triggerpunkter - noe forskere fortsatt ikke har blitt enige om hva er, men blir beskrevet som et hypersensitivt punkt som skaper smerte lengre bort fra punktets plassering og som ofte følger muskelfascien i samme muskelkjede. Vi tar for oss to forskjellige teorier i denne bloggen i dag:

Teori A 1.Noe forårsaker smerte og hvis det skjer nok eller om skaden er stor nok, kan smertesignalet komme tilbake og aktivere spesielle reseptorer som gir vond feedback til spinalnerven. Dette er en form for refleksbue.

2. Samtidig som dette skjer, kan enkelte motornevroner (nerver som styrer muskelkontraksjon) sette seg fast i en refleksbue slik at man får en muskelspasme i varierende grad. For noen kan dette vare i lang tid - til og med flere år. .

3. Ny stimulus fra f.eks en nål avbryter denne refleksbuen og hjelper muskelvevet til å slappe av.

Teori B 1. En muskel i kontinuerlig spasme blir skadet over tid. Spasmen reduserer blodgjennomstrømning - noe som fører til at det blir mindre oksygen og næring til muskelen. Muskelfibrene 'dør' etterhvert og blir erstattet med fibrøst arrvev - noe som er lite funskjonelt og gjør at muskelen forblir stram. Dette forhindrer avfallsstoffer (vanlige stoffer etterforskjellige celler har gjort funksjonen sin) fra å forlate muskelen og forårsaker igjen en vedvarende muskelspasme og smerte. .

2. Den avslappende effekten fra nålen hjelper da vevet til å slappe av og dette forbedrer sirkulasjonen rundt muskelen slik at man kan bli kvitt avfallsstoffene.

Det finnes flere teorier enn dette, men disse to er de som er mest enighet rundt. Videre forskning gjøres alltid på behandlingsmåter, men det er vanskelig å finne de eksakte effektene av noe på kroppen. Forskere som ofte er mot komplimentære behandlingsmåter eller bare ser på tall og statistikker sier ofte at nåler ikke virker på grunn av at man ikke har funnet alle svarene enda. Dette er ofte de samme forskerne som sier at konservative behandlingsmåter som kiropraktikk, osteopati og fysioterapi heller ikke virker. I praksis vet behandleren og de som har hat nåler før at det virker som bare det - selv for folk som ikke er noe glad i nåler.

4. Hva er vanlig å oppleve under behandling?

Generelt kjennes ikke nåler så veldig bortsett fra et lite prikk og ofte en liten twitch respons som gjør vondt i et par sekunder. Den blir beskrevet som et lite elektrisk støt eller en krampeaktig følelse. En terapeutisk effekt oppnås både om man finner en slik respons eller om terapeuten rett og slett har nok anatomikunskap til å sette nålen riktig et annet sted i samme muskel. Etter denne responsen, oppleves området nålen er i som tungt og avslappet - noe som vedvarer etter nålen er tatt ut igjen. Behandlingen er behagelig siden det ofte bare innebærer at du skal ligge å slappe av. Etter behandling er det vanlig å kjenne seg litt jobbet på, eller støl i ca et døgn i etterkant. Dette kjennes godt i forhold til skarpe eller brennende smerter og hodepine.

Bruk av is eller varme etter behandling sammen med inntak av nok væske hjelper til med å redusere denne sårheten.

5. Er medinsisk akupunktur trygt?

Medisinsk akupunkt er veldig trygt i trygge hender. Nålene vi bruker her i Asker Kiropraktikk er pakket i et sterilt miljø og ligger i individuelle sterile pakker som kun åpnes rett før de brukes på pasienter. Nålene er av beste kvalitet og gjør at det ikke er noen sjanse for at nåler løsner fra håndtaket sitt eller blir ødelagt under behandling. Behandler vasker og spriter selvfølgelig hender før noe gjøres med nål og pasient. Dette gjør at vi minimaliserer alle former for infeksjoner. Nålene er veldig tynne (<0.30mm) og gjør at man ikke begynner å blø eller få blåmerker like ofte. Allikevel hender det at man treffer et lite blodkar (liten blodåre) som kan føre til at en liten dråpe blod kommer ut og kan føre til et lite blåmerke på størrelse med en mynt.

Andre bivirkninger er sjeldne, men folk har opplevd at de har følt seg trøtte og noen føler seg mer energiske. Det er veldig vanskelig å si hvem som har hvilken av disse reaksjonene. Vi setter ikke nåler i nærhet av lunger om ikke vi vet at det er noe mellom nål og lunge (f.eks ribben) av åpenbare grunner. Vi setter heller ikke nåler hvis man er til utredning for forskjellige former for kreft. Vi setter heller ikke nåler rundt store arterier i kroppen. Det er ganske mange steder man ikke skal sette nåler og det er derfor viktig at du ikke går til utrent helsepersonell for å få dette gjort.

6. Hvordan vet vi når nåler skal brukes og hvordan?

Dette er et valg som gjøres av behandler og pasient. En behandler kan si at nåler kan brukes og pasient kan være enig eller uenig. Pasient kan også komme inn og spørre om nåler, men en behandler kan være uenig. Nåler kan brukes til å behandle akutte skader, muskelspasmer, ubalanse i muskulære fyringsmønsre. De brukes ofte i starten av behandlingsplanen for å bryte smertesyklusen. De kan også brukes etter dette, men da etter videre effekt er observert. Nåler kan kombineres med alle de andre behandlingsformene våre. Det tar ofte flere besøk før man er helt bra, men man kjenner ofte en endring etter første gang. Effekten etter dette blir bare bedre og bedre.

Selv om medisinsk akupunktur er veldig effektivt til å lindre smerte, hjelper de ikke alltid direkte på årsaken til smertene. Om du har smerter relatert til artrose el. der muskelsmertene er et sekundert problem, hjelper nåler ofte bare midlertidig siden vi ikke kan bli kvitt slitasje i ledd. Nåler kan også hjelpe folk til å føle seg generelt bedre, bedre energi og søvn og generell velvære.