Kiropraktikk for å lindre hodepine

Vi har alle lidd oss gjennom dette før. Pulsering, trykk i hodet og smerter. De aller fleste får dette sjeldent, men noen sliter med dette kronisk og det kan påvirke arbeidskapasitetet, forhold og generell velvære.

Årsaken til hodepine og andre hodesmerter

Vi ser mange pasienter som er på utkikk etter en form for lindring av hodesmerter man opplever ved forskjellige hodepiner. De mest vanlige vi ser er spenningshodepiner og migrene, men hva er forskjellen? En spenningshodepine starter ofte i nakke, skulder eller kjeve og kan spre seg opp til hodet derfra. Disse formene for hodepine responderer veldig bra på riktig form for behandling. Dette kan være alt fra kiropraktorbehandling til nåler, og ofte en kombinasjon av flere. Når hodepinene er veldig sterke tror mange at de har en migrene når de egentlig bare har en kraftig spenningshodepine.

Migrene er en spesiell form for hodepine med nevrologiske og/eller vaskulære komponenter. Migrener kan også skje uten hodepine. Symptomer innebærer kvalme, oppkast, se rare felter i synet (aura) og til og med problemer med tale. Sterke migrener kan av og til bli mistenkt som et slag på hjernen. Migrene kan respondere bra på kiropraktorbehandling, men det kommer an på hvilken form for migrene man har.

Andre hodepiner kan stamme fra triggerpunkter. Mest vanlig da fra suboccipital, trapezius eller levator skapula muskulatur. Disse hodepinene kan oppleves som sterke i perioder, men for mange bare ubehagelige og plagsomme.

Det finnes også flere andre former for hodepiner som også kan sjekkes hos kiropraktor, men hvis det er en underliggende årsak utenfor muskel og skjelettproblemer til disse, hjelper behandling fra kiropraktor og andre komplimentære medisiner ikke like bra.

Hvordan hjelper kiropraktorbehandlingen

Kiropraktoren utreder problemet og finner årsaken til det. Ved å nøyaktighet og forsiktighet rundt nakke og rygg begynner vi å skape litt mer bevegelse får muskulære spenninger til å slappe av. Behandlingen kan innebære at vi må jobbe på de ømme og såre punktene og kan da oppleves som ukomfortabelt, men dette er ofte nok til å stoppe mange av de smertefulle signalene som kommer fra problemområdet. Det vi ser er at området rundt der vi jobber umiddelbart slapper bedre av. Mange spør meg om hva jeg egentlig kjenner under en behandling. Det enkleste svaret på dette er: Forestill deg at du går på butikken for å kjøpe to stykker kjøtt. Det ene stykket er mørt og saftig. Det andre er litt mer som en skosåle. Muskler som kjennes ut som en skosåle er ofte såre og inneholder ofte et triggerpunkt. Dette kan mørnes med litt behandling. Dette fører da til bedre sirkulasjon og felre positive nevrologiske signaler som går til og fra. Justeringer i kombinasjon med bløtvevsbehanlding fører også til bedre bevegelighet i selve leddene i nakken slik at du kan bevege deg optimalt. Når bevegelse går mer normalt, forblir musklene ofte mer avslappet og du opplever mindre stramhet, smerte og spasme, og da også mindre hodepine. Av og til ser vi at enkelte punkter er litt sta og da er det ofte bra med en liten ekstra stimulus som en akupunkturnål - noe som er veldig behagelig, effektivt og veldig trygt. Får du ikke en umiddelbar endring i hodepinen etter en behandling, kommer den gjerne i løpet av dagen. Du trenger gjerne et forløp av behandlinger for å bli helt bra. Hvor om det er 3 eller 6 eller mer er vanskelig å si og man finner det egentlig bare ut ved å prøve. Det kommer også an på hvor mange dårlige vaner du har. Hvis det er de som er årsak, er det de som må endres for å bli bedre.

Hva kan jeg gjøre selv for å forebygge?

Det finnes mange ting man kan gjøre selv for å forebygge hodepiner, men desverre finnes det ikke et A4 ark med tips som passer akkurat deg. Vanlige tips er som regel: Drikk nok vann, få nok søvn, mindre skjermtid, gå på tur i frisk luft og få generell mosjon, bruk skjerf når det er kaldt ute, unngå alkohol, utbedre holdning, endre sittestilling på arbeidsplassen. Men hva skjer når ikke dette er nok? Kanskje man ikke får en hev/senk pult på jobben. Kanskje det er andre faktorer som gjør at du ikke får nok søvn? Vi gjør alltid vårt beste slik at vi finner noe du kan prøve hjemme. Enten det er enkle bevegelsesøvelser eller kanskje små endringer i vaner som gjør at du får bedre søvnkvalitet. Det vi vet er at hodepiner er noe herk å oppleve. Selv de med korte episoder synes det er nok med de.

For litt mer generell lesing om hodepiner kan du se her: Hodepiner | Asker Kiropraktikk