Hva kan behandling gjøre for meg og kroniske ryggsmerter?

Updated: Aug 26

Folk som aldri har opplevd vedvarende ryggsmerter eller andre kroniske smerter, forstår ikke alltid hvordan probelemet påvirker nesten alle deler av livet ditt. Det er først etter at du har funnet den rette behandlingen mot smertene at du forstår det 100% selv. Når behandlingen for ryggsmerter begynner å tre i kraft, vil du se at livskvaliteten din øker på flere måter. Her er noen eksempler du kan lese. Dette er også en fin guide til dere som ikke sliter med ryggsmerter eller andre problemer.

Det blir mye enklere å gå tur:

Kronisk smerte gjør ofte at lette ting som det å gå fra stua til kjøkkenet kan bli til noe som krever mye krefter, innsats og forberedelse. Smertene i korsryggen kan få hele ryggen til å kjennes ut som den er helt brukket siden alt er vondt. Over lengre tid opparbeider man seg enkelte "barrierer" siden kroppen prøver å forsvare seg selv - noe som gjør at man kan kjenne mer smerte, unngå bevege seg osv. Da blir det vanskelig å bli bedre. Det å bevege seg er noe av det beste du kan gjøre med de fleste typer ryggsmerter. I selv de verste episodene kjennes det også bittelitt bedre etter bevegelse, selv om du ikke føler deg frisk når du er ferdig med bevegelsen. Smerten avtar som regel litt.

Jeg sier ofte at du skal kjenne at det har skjedd noe etter den første behandlingen. Det kan være så lite som at det er litt lettere å gå. Vi håper jo selvfølgelig at alle problemene går bort etter en behandling, men ofte er det ikke slik. Å gå er noe vi nesten alltid anbefaler etter en behandling slik at det blir lettere å opprettholde bevegelsen. Over tid vil du ofte se at du ikke trenger å forberede deg mentalt eller grue deg til f.eks å reise deg fra sofaen. Det er fordi smertene har avtatt, og bevegelsene ikke er vonde lenger.

Å stå blir enklere:

Må du stå på jobb store deler av dagen? Kanskje gjør du mange aktiviteter stående mens du tar deg av husarbeid eller lignende. Kroniske ryggsmerter kan gjøre at det blir vanskelig å stå i lengre perioder. Dette blir også veldig mye enklere etter behandling. En av oppgavene våre er jo å behandle deg, men vi gir deg også forskjellige tips til hvordan man skal stå, slik at du kan være mer på føttene og får gjort arbeidsoppgavene dine.

Du kan sitte komfortabelt:

Hvis smertene blir noe mindre når du sitter, er den fortsatt ofte til stede. Man synes ofte det er vanskelig å sette seg ned i en stol komfortabelt over lengre tid. Det konstante behovet for å justere posisjonen din er irriterende og gjør det vanskelig å glede deg over hva som skjer rundt deg. Spenningen i ryggen avtar etter behandling - noe som gjør det mulig og faktisk sitte gjennom en hel langfilm eller ved et skrivebord bå jobben. Det er fortsatt viktig å ta pauser og bevege på seg for å ikke bli så veldig stiv. Husk at kroppen fortsatt leges og prosessen kan ta tid.

Å finne en komfortabel sovestilling blir lettere:

Vrir du og vender du på deg hele natten for å prøve og finne riktig posisjon som lar deg sove? Selv når du har riktig type madrass, kan det vanskelig når du har kroniske ryggsmerter. Når behandlingen virker kommer madrassen faktisk føles god og støttende mot ryggen. Det er lettere å slappe av og i sovne. Du kommer til og med oppleve at det er lettere å sove mesteparten av natten. Det kan hende at du fortsatt kjenner litt ubehag om du vender deg om natten, men man sovner ihvertfall igjen etter.

Bedre humør:

Du vet egentlig aldri hvor mye smerte (spesielt kroniske) påvirker humøret før du begynner å føle deg bedre. Generelt sett er du mindre gretten og små ting irriterer deg ikke like lett (om ikke du er en sånn person da). Når du er glad, tar det ikke lang tid før folk begynner å legge merke til hvor mye lettere det er å omgås deg. Folk rundt deg blir da også glade. Du kan regne med at det å ikke måtte kjempe mot ryggsmerter vil gjøre dagene mer behagelige for alle.

Ta gjerne kontakt med oss på facebook eller på telefon 66901300 ​​for mer informasjon.

Vi har også god informasjon her på våre hjemmesider.