Har jeg en "nerve som er i klem?"

I min levetid som kiropraktor har jeg fått mange henvendelser om veldig mange forskjellige ting. Et hyppig spørsmål er om man har fått en "nerve i klem".

Ofte når folk spør om dette er det snakk om at man har fått nummenhet, ilning eller det som ligner på elektriske støt ned i enten en arm eller ett ben. Av og til også begge armene eller begge bena. Det kan ligge til grunne et traume bak det hele eller så kan man ha våknet med det. Årsakene kan være mange, men heldigvis ofte helt ufarlige. Av behandlere (kiropraktor, fysioterapeut, osteopat, naprapat, akupunktør osv.) har kiropraktorer har som standard den lengste utdannelsen av lengste og mest omfattende utdannelsen om muskel og skjelettplager. Noe som gjør oss til et trygt sted å starte. Vi har henvisningsrett og også mye kunnskap om sykdom og systemiske problemer slik at du blir henvist raskere til rett sted når det trengs.

For å komme til bunns i svaret på spørsmålet nevnt tidligere må man ha en undersøkelse siden det er så mange forskjellige ting som kan forårsake disse symptomene. Det er viktig å få utelukket det som kan være farlig siden dette burde bli sett på snarest av riktig helsepersonell. Det kan også være underliggende sykdommer som forårsaket disse symptomene. På kiropraktorstudiet ble vi fortalt at vi alltid skulle sjekke etter det som var farlig først - noe som kan få folk til å bli litt bekymret når de får så mange spørsmål på sin første time her. Finner vi ut noe som er bekymringsverdig henviser vi deg til riktig sted der du får riktig behandling. I de aller fleste tilfellene er det ikke farlige ting som må tas tak i. Symptomer i arm eller ben kan komme av et lokalt problem (muskel eller leddproblem i arm eller ben), et mer sentrert problem (armsmerter kan komme fra muskulatur i skulder) eller et sentralt problem (smerter som kommer fra ryggraden). De kan også komme av sykdommer som f.eks mangel på vitamin B12 eller diabetes som begge forårsaker nummenhet eller andre nevrologiske symptomer i både hender og føtter.

De lokale problemene er enkle og diagnostisere og ofte lette å behandle. Disse problemene er gjerne en muskel- eller leddirritasjon som har oppstått av en slitasjeskade el. eller det vi kaller et triggerpunkt. Et triggerpunkt er et hyperirritabelt punkt i en muskel som kan produsere symptomer lengre unna punktet selv. Disse kan forekomme hvor som helst i kroppen og stort sett finner man ingen like pasienter med akurrat samme symptomer.

De mer sentrerte problemene kan være problematiske å finne siden de ofte blir mistenkt å være sentrale. Jeg har sluttet å telle hver gang noen har kommet til meg og sagt at "annet helsepersonell sa jeg hadde en nerve i klem," da alt de hadde var et sterkt triggerpunkt i f eks muskulaturen bak på skulderbladet som produserte lignende symptomer i armen. Forskjellen her ligger i undersøkelsen man gjør og også det å lytte til pasienten som søker hjelp. Man finner ut utrolig mye av å bare høre etter. Triggerpunkter er kjempelette å behandle, men hjelpes ikke stort av opptrening, manipulasjon eller justering av rygg. De responderer bra på trykk og akupunkturnåler eller begge disse i kombinasjon med kirorpaktorbehandling.

De sentrale problemene kan være trøblete. Ryggraden, nervesystemet og det som direkte er koblet til er av og til vanskelig å forstå, trekke tråder for å koble ting sammen og selv etter man har gjort en undersøkelse og alle ortopediske tester som står i bøkene, kan man fortsatt ta feil siden man ikke kan se gjennom huden. Røntgen er ofte litt for lite detaljert og MR gir oss kun et bilde av området da man ligger på ryggen i en maskin og ikke er ute å går. De sentrale problemene kan komme fra ryggraden selv og kan komme av irritasjon av et eller flere av de små leddene i ryggraden, bekkenleddene, en skivebukning som trykker på en nerve, eller en form for kompressjon av spinalnerven. I skjeldne tilfeller kan man også få sykdommer på spinalnerven som også produserer lignende symptomer. Kiropraktoren klarer kanskje ikke å gi en 100% spesifikk diagnose om det er noe som ikke er nerve, muskel eller skjelettrelatert, men vi vet når vi skal sende deg videre.

For å forstå litt hvordan en nerve i klem oppstår må vi vite litt om nervesystemet. Først skal vi prate litt om nerven selv. Kroppens nervesystem består av mange millioner individuelle celler som lager et kjempestort nettverk. En nervecelle kalles også et nevron. Måten signaler i nevroner videreføres er via endringer i elektrisk spenning (utført av ioner som slippes ut mellom celleoverganger). Dette gjør at signaler kan gå relativt uhindret fra hjernen til spinalnerven (motorveien fra hjernen til resten av kroppen) og ut i perifere nerver (fra ryggraden til armer og ben osv). Nerver er veldig sensitive gir signaler til perifere vev som f.eks muskler slik at vi kan bevege oss. De gir også signaler tilbake til hjernen, noe som gjør at vi kan kjenne varmt, kaldt, vibrasjon, trykk og tekstur av overflate og mye mye mer. De gjør oss også var på hva som kjennes vondt ved økt stimulus (som f.eks å klemme fingeren i døra). Større stimulus som f.eks økt trykk på en finger produserer flere signaler som går opp til hodet til tolkning. Husk også at vi kan kjenne vond smerte (klemme fingeren) eller god smerte (smerte ved en massasje eller en deilig treningsøkt). Grovt inndelt har vi raske nevromer og også det vi kaller for trege nevromer. Lett berøringsfølelse er raske nevromer, mens de som leder smerte er trege nevromer (det tar litt tid fra man har tråkket på en tegnstift til signalet kommer til hodet)

Raske nevromer kan ofte overta plassen til trege nevromer når det kommer til å ta plass på spinalnerven (motorveien) og for å bedre forstå dette kan vi se på eksempelet der man har slått kneet i bordkanten eller lignende. Ofte begynner man å gni seg på kneet man har slått helt automatisk. Dette er en innebygd handling for å redusere smertesignalene som kommer helt opp til hodet. Litt som å trekke hånda bort fra en varm stekeplate.

Men hva skjer når nerven er i klem ved ryggen? Det er jo ikke noe som trykker på fingeren eller tåa, så hvorfor får jeg smerter i fot og legg?

En enkel forklaring på dette er å forestille seg at en nerve er som en hageslange. Den gir hagen vann (informasjon til muskler og annet vev). Om man tråkker på slangen eller det blir mindre gjennomstrømning i slangen begynner hagen å skrike etter mer vann slik at den ikke visner (ja, man kan se muskelsvinn ved langvarig nerveblokkasje). Så det vi ser er at nerven blir mer og mer sensitiv for å få sendt den informasjonen den trenger. Da kjenner vi også ekstra symptomer som f.eks veldig sterk smerte, forstyrrede symptomer som f.eks prikking eller mindre signaler som nummenhet og svakhet på grunn av at ikke alle signalene kommer frem.

Hva kan gjøres for å bli bedre?

Det viktigste er å finne ut av hva som er problemet og hvor det ligger. Veldig sjelden trenger man et røngen eller MR for å komme til bunns i dette, men av og til kan det være nødvendig om ikke man finner ut av det ved hjelp av lytting og undersøkelse. Riktig behandling og riktig utdanning av pasienten er veldig viktig. Behandling som hjelper deg og kroppen din til å gjøre de riktige tingene selv. Ingen kiropraktor, fysioterapeut, osteopat eller naprapat i hele verden kan poppe en skivebukning på plass eller ta bort irritasjon som har oppstått etter en skade. Vi hjelper til å optimalisere bevegelse og funksjon rundt skadeområdet slik at kroppen din leger seg selv så effektivt som mulig. Irritasjon rundt skadestedet er en prosess kroppen din har laget og kan ta bort. Ingen andre.

Trenger jeg en operasjon hvis jeg har et problem med en mellomvirvelskive?

Det kommer an på omfang og posisjon. Ofte trenger man ikke en operasjon, men i tilfeller der man ikke blir bedre ved konservativ behandling som kiropraktikk eller fysioterapi kan kirurgi bli diskutert som et alternativ. Det vi også vet om skivebukninger er at ca 2/3 blir bedre helt av seg selv innen 3 måneder. Har du symptomer som svekker kontroll av blære eller lukkemuskler, må man inn til legevakt og inn på sykehus og ikke gå derfra til man har fått en dekompressjon av ryggen. Dette kan medføre permanent svekkelse om ikke det blir tatt hånd om.

Man får ikke en skivebukning av å gå til en kiroprakor, osteopat eller naprapat. Dette er en myte. Man kan derimot oppleve irritasjon av et område etter en behandling (kroppens respons på en stimulus) og dette kan kjennes sårt. Dette er en kjent bivirking av alle former for konservativ behandling og vi anbefaler oftest å bruke is på smerteområdet regelmessig etter de første behandlingene siden dette er mer sannsynlig da.

Har du spørsmål kan du ta kontakt med oss her på klinikken på telefon 66901300