Search

God holdning - bare estetisk eller helsefremmende?




Bruker du hele dagen på å taste på et tastatur på kontoret bare for å komme hjem og slappe av hvilestolen de siste timene av dagen mens du ser på TV? Både hjemme og på arbeidsplassen finnes mange faktorer som er med på å skape dårlig holdning og det er ofte de du ikke er klar over.


Veldig ofte kan dårlig holdning være et resultat av enkle hverdagsaktiviteter - å lene seg over papirarbeid eller anstrenge over lengre tid når man kikker på en dataskjerm som er for lav. Over lengre tid blir resultatet muskelspenning, stivhet, ryggsmerter, nakkekramper og tretthet. Dette kan igjen forårsake hodepiner ol. Faktisk har et stort flertall nordmenn har opplevd ryggsmerter enten akutt eller vedvarende. Måten man sitter på, står på eller arbeidsposisjon er med på å gjøre situasjonen verre.



Gammel vane vond å vende?


Når man har utviklet dårlig holdning (ja, jeg sier utviklet siden du mest sannsynlig ikke ble født med dårlig holdning), skaper det en kjedereaksjon i hele kroppen. Fordøyelsessystemet og luftveiene kan bli påvirket av dårlig holdning, spesielt dårlig sittestilling. Og i mer alvorlige tilfeller, hvor dårlig holdning har hatt store effekter på muskel- og skjelettsystemet, kan det være en negativ negativ innvirkning på det vaskulære systemet (sirkulasjon)


Det å opprettholde god holdning hjelper deg å gjøre ting med mer energi, mindre stress og mindre tretthet. Bedre holdning hjelper også til med å forebygge enkelte skader da muskler ofte får et litt bedre utgangspunkt å jobbe fra. Det er aldri for sent å endre vanene våre i et forsøk på å forbedre holdningen vår.


Hva betyr god holdning?


God holdning tilsier at alle kroppsdeler er balansert og støttet. Når du står oppreist, skal det være mulig å trekke en rett linje fra øreflippen, gjennom skulderen, hoften, kneet og inn i midten av ankelen hvis man ser deg i profil.


Siden folk beveger seg i flere stillinger i løpet av dagen (sitte, stå, bøye, bøye seg, gå og ligge), er det viktig å lære å oppnå god holdning i hverdagslige situasjoner og ikke bare når man står rett opp og ned. En god holdning vil ikke si at man sitter, står eller går helt rett hele tiden. Dette blir litt som å spørre noen om å knytte neven sin hele dagen. Bevegelse i kroppen er bra!


For oss her i Asker Kiropraktikk er holdning viktig. Det er en måte å se om noen har det bra eller ikke siden man ofte synker litt sammen om man er nedfor, høye skuldre om man er stresset osv. Vi prøver jo alltid å komme til bunns i problemet og vi setter pasienten i sentrum når vi lager en plan for å få deg bedre.



Tips for riktig holdning på kontoret:


I dag er det ikke bare jobber i byggebransjen eller andre arbeidsintensive felt som forårsaker arbeidsskader. Å skrive på en datamaskin hele dagen kan være like stressende på en

persons håndledd, skuldre, nakke eller ryggrad, noe som kan resultere i irritasjon og smerte over lengre tid. Hvis du jobber bak en datamaskin, kan du prøve å forbedre sittestillingen ved å:


- Forsikre deg om at stolen din passer riktig. Det skal være 5cm mellom setets forkant og baksiden av knærne.

- Sitt med knærne i omtrent 90- til 120-graders vinkel. Å bruke en vinklet fotstøtte for føttene. Kan hjelpe deg å finne en bedre sittestilling.

- Plasser datamaskinens skjerm slik at toppen av skjermen er på eller rett under øyehøyde.

- Hold håndleddene i en nøytral stilling mens du skriver, ikke vinklet opp eller ned. En håndleddsstøtte eller ergonomisk musematte kan hjelpe deg med å holde en mer nøytral håndleddsstilling. Museoverflaten eller musematte skal være nær tastaturet, slik at du ikke trenger å nå eller holde armen vekk fra kroppen.

- Ta hyppige, korte pauser fra arbeidet ditt. Sørg for å strekke ut hender, armer, skuldre og ben i pausene. Kroppen vår er veldig flink til å tilpasse seg det vi bruker den til - også sittestilling. Sittestillingen over lengre tid og opp til flere år kan resultere i veldig stram muskulatur bak i låret og i legger, noe som trekker i bekkenet når man står oppreist.


Bør jeg bruke en støtte for å trekke skuldrene mine bakover?


Etter min kunnskap, mening og erfaring med pasienter som har brukt det, er svaret et klart NEI! Samme med innsåler og støttebandasjer forbi den akutte fasen av en skade. Problemet er ikke at man ikke fysisk klarer å komme seg inn i posisjonen for å få en god holdning, men å opprettholde den. Dette gjøres best ved å styrke muskulaturen som har denne oppgaven og utbedre muskulaturen som trekker deg letter ut av den gode holdningen. Det blir litt som å tisse i buksa for å bli varm. Det hjelper der og da, men har liten til ingen effekt over lengre tid (i enkelttilfeller også negativ effekt).


Men slappe av og sove er vel ikke så farlig?


Nei, det pleier ikke være skadelig, men noen ganger kan den enkleste av aktiviteter som dette gjøre ting litt vanskelig. Mange har rare sovestillinger og de fleste er ikke klar over dette før de har blitt fortalt det. Disse sovestillingene er ikke farlige, men de er ikke veldig gunstige for kroppen heller. Definitivt ikke hvis du allerede har vondt. Sørg for at du har en madrass som passer deg. Mann og kone trenger ofte forskjellige fasthet i madrassen grunnet forskjellig vekt og forskjellig form. Folk bruker også mange timer på å sitte i stoler og hvilestoler noe som kan utgjøre en triggende faktor for enkelte ryggsmerter. Det jeg ser er at mange møbler er gode, men måten man bruker dem på kan forverre tilstanden i ryggen. Det er viktig å velge møbler som er ergonomiske utviklet eller et møbel som passer deg.



Husk følgende når du velger stue eller hvilestol:


Se etter møbler som passer den personen som oftest kommer til å sitte i det. Tilnærmingen "en størrelse passer alle," er ikke en god ide når du velger møbler. Finn en stol som gir god støtte til både nakken og korsryggen. Ikke fyll sofaen med hundrevis av puter som gjør at man ikke kan sitte godt i den.


Du kan bare drømme om å få en god natts søvn med en alt for gammel madrass og pute. Det anbefales at man bytter madrass hvert 7-10 år avhengig av produsent og madrasstype. Har du en vendbar madrass, bør den vendes hver 1-2 måned. Minst hvert halvår. Du burde følge disse enkle tipsene for å hjelpe deg med å velge riktig madrass og pute:


- Når du velger en madrass, må du se etter en som er komfortabelt og støttende der du trenger det. Ikke velg den madrassen som kjennes god å myk, siden den ofte blir for myk og det blir for lite støtte gjennom en hel natt. Er den for hard får du ikke støtte i de naturlige kurvaturene i ryggraden.

- Velg en madrass som kan vris om ikke den er tilpasset deg. Dette forhindrer at madrassen blir slitt like fort. Da holdes komoforten lenger.

- Vær smart når du velger en pute. Hvis du ligger på siden trenger du mest sannsynlig en fast pute eller en ergonomisk pute slik at nakken holdes i linje med resten av ryggraden. Når du ligger på ryggen, skal hodet og nakken forbli i nivå med korsryggen og ryggraden. Med andre ord, puten din skal ikke være så tykk at den får hodet og nakken til å bli støttet opp eller vinklet skarpt vekk fra kroppen din.

- Ligger du på magen bør man ha en tynn pute eller alternativt ingen pute.



Bonus: - Har du god holdning blir du ofte sett på som en bedre leder, mer autoritativ, mer attraktiv og letter å stole på.



Har du flere spørsmål angående dette kan du ta kontakt med Anders hos Asker Kiropraktikk på 66901300.


11 views

Medisinsk akupunktur asker sentrum behandling asker sentrum kiropraktor asker sentrum Laserbehandling asker sentrum rehabilitering asker sentrum kiropraktor i asker kiropraktor kiropraktor i asker sentrum Kiropraktor Anders Nekstad

Medisinsk akupunktur asker sentrum behandling asker sentrum kiropraktor asker sentrum Laserbehandling asker sentrum rehabilitering asker sentrum kiropraktor i asker kiropraktor kiropraktor i asker sentrum Kiropraktor Anders Nekstad

Asker kiropraktikk
Strøket 7, 3. etg
1383 Asker
66 90 13 00

Åpningstider

Mandag - torsdag

8 - 17

Fredag 8 - 12

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2019 av Asker kiropraktikk