Den lille turguiden
Search

Den lille turguiden


Nordmenn er kjent over nesten hele verden for våre fritidsvalg. Da jeg jobbet i Skottland kommenterte nesten alle som hadde vært i Norge hvor heldige vi er som lever i et land der turgåing er en såpass stor prioritet. ''Anders, I am envious of norwegians and their lifestyle. They have got it all ''sussed out''. Working a normal 5-day work week and going to the mountains or to the sea during the weekend. Does everyone have a cabin over there?'' ble jeg ofte spurt. Ja, nordmenn er kjempeflinke på å ta vare på seg selv. Det å gå på tur har mange gunstige effekter på både kropp og sinn og vi bor jo i et av verdens vakreste land, så vi burde jo gå ut og oppleve det selv om vi kanskje blir litt skjemt bort når det er på sitt vakreste.


Dere har sikkert skjønt allerede hva dette innlegget skal handle om - nemlig tur! Her skal vi prate litt om alt fra pakking og tilpasning av sekk til skotøy. Hvis du leser helt til slutten kommer det også en liten bonus til turen.



Planlegging: Planlegg turen i god tid og sjekk utstyret før du pakker alt ned. Det er ganske kjedelig å finne ut at du er tom for gass/sprit til stormkjøkkenet, GPSen er tom for batteri, fyrstikkene er våte, glemt dopapir, tom for myggspray/middel, hull i teltet osv. når du er på tur. Turer kan jo variere fra å gå til kjempepopulære turistmål eller den turen der det er mer sjanse for å møte elg enn andre mennesker. Hvis du skal gå den turen der alle andre går, kan det være lurt å gå på en ukedag om mulig for å unngå å gå i kø. I år er dette kanskje enda viktigere siden det er enda fler som er på ''norgesferie''. Husk å sjekk værmeldingen før du går og pakk deretter. Husk også å pakke litt ekstra. Dette er spesielt viktig på fjellet siden været kan snu fort og plutselig opplever man snø i slutten av Juni.


Fjellvettreglene 2016: Disse gjelder på sommeren og!

  1. Planlegg turen og meld fra hvor du går.

  2. Tilpass turen etter evne og forhold.

  3. Ta hensyn til vær- og skredvarsel.

  4. Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer.

  5. Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre.

  6. Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.

  7. Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.

  8. Vend i tide – det er ingen skam å snu.

  9. Spar på kreftene og søk ly om nødvendig.


Valg av sekk: Dette kan være vanskelig for mange. Hovedregelen er at du prøver sekken selv. Den skal føles sikker og behagelig på ryggen, passe godt over skuldrene og skal kunne tilpasses til kroppen din. Tenk også litt på hva slags turer du skal bruke den til. Hvis det er for det meste korte turer eller dagsturer du skal på, trenger du kanskje ikke ha plass til telt og sovepose i sekken. Du kan heldigvis få kjempegod hjelp i butikken, men hvis du har fått litt endring i kroppsfasong nå etter mye hjemmekontor i år eller det er mange år siden du kjøpte sekken kan det være lurt å tilpasse sekken på nytt.


Tilpasning: Sekken skal tilpasses så den sitter godt i korsryggen. Magestroppene (D) skal strammes slik at sekken ikke sklir fra side til side eller hopper opp og ned på ryggen. Det skal kjennes litt stramt rundt bekken eller i korsrygg (kommer an på størrelsen på sekken og størrelsen på brukeren). Mange sekker kommer med en strammemekanisme helt øverst på selene over skulderen (B). Dette kan strammes for å få toppen på sekken nærmere skulder og nakke og bør tilpasses før man strammer bryststroppene (C). Pass på å ikke stram så hardt at du ikke kan løfte blikket når du går. Ideelt har sekken både mage og bryststropp som bør brukes for å avlaste skuldre og for å få sekken til å sitte bedre fast på ryggen. E brukes for å få mindre bevegelse mellom sekk og magestropp (mindre bevegelse fra side til side). Enkelte sekker har flere stropper som (A) her på bildet. Dette er for å få plass til mer under topplokket som for eksempel liggeunderlag.



Pakking av sekk: Tommelfingerregelen er at det tyngste skal så langt ned og så nærme ryggen som mulig. Mange større ryggsekker kommer med et eget rom helt i bunn - noe vi reserverer til sitteunderlag/kompakt sovepose eller lignende. Dette forhindrer at tyngdepunktet ditt ikke blir påvirket like mye. Dette er ren fysikk. Jo lengre ut tyngdepunktet sitter fra det originale tyngdepunktet i kroppen - jo tyngre er det å bære sekken over lengre tid og det blir vanskeligere å finne balansen igjen om man har tråkket feil, eller må hoppe over f.eks en bekk.


Skotøy: Dette er veldig individuelt. Skal du på en kort tur i skog og mark trenger du kanskje ikke de dyreste jegerstøvlene man finner på butikken. Vi har flere forskjellige skotyper. Vi skal snakke litt om noen av de.



Joggesko: Lettvekteren som de fleste velger når det kommer til kortere og litt lengre turer som ikke går veldig langt utenfor oppgått sti. God demping er noe mange er glad i og skoen verken tynger eller reduserer bevegelsen i foten. Ulempen med disse skoene er at de ofte ikke er vanntette og det er relativt lite stabilitet, noe som gjør at overtråkk skjer litt hyppigere med disse skoene i forhold til en fjellstøvel/turstøvel hvis man går på ujevn sti eller ulendt terreng.



Tursko: En annen lettvekter med litt mer polstring og tåler ofte litt mer vann slik at man ikke nødvendivis blir klissvåt på føttene om man tråkker i en liten vannpytt eller lignende. Disse skoene er litt tyngre enn en joggesko og har også en stivere såle slik at man ikke kjenner alle ujevnhetene man tråkker på. Denne skoen kan man godt ta med utenfor sti, men hvis det er vått i terrenget kan man oppleve at man fortsatt blir våt siden det fortsatt er en lavere sko.



Fjell/turstøvel: Den klassiske all-rounderen som kommer i mange forskjellige former, stoff og farger. Denne støvelen kjennetegnes av at den er høyere enn de to tidligere modellene og har god stabilitet rundt ankelen. Dette er ideelt om du skal opp på fjell med løs stein, vanskelige stier og ulendt terreng. Denne oppleves ofte tyngre enn joggesko og tursko og av og til kan den også kjennes veldig stram over ankelen om ikke man har knytt skoen riktig. Disse støvlene er nesten alltid vanntette, men krever vedlikehold. Skinn/lær må pleies riktig for at det ikke skal tørke ut og miste egenskapene. Et godt tips er å løsne litt på skolissene når man har pause. Da får man god blodsirkulasjon i føttene og skoen sitter mer riktig etter man har knytt de igjen om man sliter litt med hevelse/ødem i føttene ved lange turer.



Jegerstøvel: Tungvekteren som tåler mye! En jegerstøvel oppleves ofte som stabil, men tung i lengden. Disse støvlene anbefales ikke for deg som bare går korte turer på sti siden de er designet for å gå utenfor. I disse trenger du ikke bekymre deg for overtråkk, småkutt fra lav vegetasjon eller bekker dype nok til halve leggen. Du går tørrskodd gjennom det meste på bekostning av litt mer energi. Bonus med disse støvlene er at du også kan bruke de fleste på vinteren og fortsatt være varm og tørr. Samme som med fjellskoene, må spesielt skinn og lær vedlikeholdes riktig for at de skal opprettholde de vannavstøtende egenskapene.



Tips for deg som går med høyere sko/støvler: Unngå å huke lissene rundt den nederste kroken på skoen over ankelen (vist på bildet). Da får du mer bevegelighet rundt ankelen til å vippe den opp og ned samtidig som at det blir mindre trykk over toppen av ankelen. Dette er et helt supert tips når man skal på lang fjelltur.




Barfotstøvelen: Et sjeldent syn her i Norge, men et gradvis mer populært alternativ. Det med barfotsko er et relativt nytt konsept de siste 10 årene som er for de spesielt interesserte. Disse baserer designet på at man skal ha mye rom rundt tær slik at man bruker musklene i foten bedre. De kommer med en tynn såle slik at man føler bakken og får litt mer informasjon om terrenget gjennom føttene. Disse støvlene er definitivt ikke for alle siden det kreves at man har en gradvis overgang til barfotsko før man tar med disse på langtur. Hvis du er interessert i barfotsko eller minimalistiske sko med tynn såle bør du ta en prat med meg (Anders her på klinikken) før du prøver.

Husk alltid mat og drikke på tur. Selv om det er kald vind på toppene betyr det ikke at man ikke kan bli dehydrert. Det finnes mange forskjellige drikkesystemer som gjør at vann er lett tilgjengelig når man går. Flere sekker kommer med drikkesystem eller så har de også en liten ekstra åpning slik at man kan få ført ut en slange for drikkesystemet. Mat varierer jo med turen. På korte turer er det lurt å ta med en liten "trail mix" laget av for eksempel nøtter og rosiner/andre tørkede frukter eller bær. Spekepølse er også et kjempegodt alternativ som inneholder en god del fett som er bra for lengre turer. Den gode gammeldagse matpakken er et flott alternativ man kan ha med. Har du et stormkjøkken med på tur kan man nesten lage hva som helst siden det fungerer som en stekepanne eller en kjele til å koke vann med. Begrensningene kommer av hva du orker å ta med i sekken og det krever litt forarbeid hjemme.


Bonus: Grille bål? Pass på at du holder deg innenfor loven med tanke på bålforbud om sommeren. Pakk med denne før du skal dra for en ekstra god dessert eller snacks på gåturen.


Ingredienser:

1 banan pr person

2-3 ruter mørk sjokolade (over 80% kakao) pr person


Lag et snitt på langs med bananen (med skall), fyll snittet med småbiter av den mørke sjokoladen og pakk inn i aluminiumsfolie. Dette kan lett tas ut å plasseres over bålet eller ved siden av. La den godgjøre seg i ca 4-5 minutter (dette varierer jo med hvor varmt du får bålet eller hvor langt over eller ved siden av du legger pakken) så får du en ikke så alt for usunn godbit før turen går videre.


Nå gjenstår det bare å ønske alle en god tur hvor enn dere måtte gå og god sommer!







0 views

Medisinsk akupunktur asker sentrum behandling asker sentrum kiropraktor asker sentrum Laserbehandling asker sentrum rehabilitering asker sentrum kiropraktor i asker kiropraktor kiropraktor i asker sentrum Kiropraktor Anders Nekstad

Medisinsk akupunktur asker sentrum behandling asker sentrum kiropraktor asker sentrum Laserbehandling asker sentrum rehabilitering asker sentrum kiropraktor i asker kiropraktor kiropraktor i asker sentrum Kiropraktor Anders Nekstad

Asker kiropraktikk
Strøket 7, 3. etg
1383 Asker
66 90 13 00

Åpningstider

Mandag - torsdag

8 - 17

Fredag 8 - 12

© 2019 av Asker kiropraktikk

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon