Akutt vondt - hva gjør jeg nå?

Mange har opplevd det og de fleste (~85% av oss) kommer til å oppleve ryggsmerter i løpet av livet sitt. Mange kjenner plutselig en sterk stikkende eller brennende smerte. En smerte opplever som mye verre enn det man har opplevd før. For noen er det en gjenganger, men for andre er det første gang. Får man en skikkelig akutt episode med ryggvondt merker man hvor funksjonshemmende det er og hvor mye man faktisk bruker ryggen sin til og hvor vanskelig det blir å gjennomføre en vanlig dag.

Men hva er egentlig det beste å gjøre? Skal jeg vente å se? Skal jeg ta paracet eller ibux? Skal jeg gå til legevakten, kiropraktoren eller fastlegen? Enkleste men også det vageste svaret her er: Det kommer an på hva du har gjort. Sterke traumer som f eks trafikkulykke ol. bør jo selvfølgelig sjekkes hos legevakt/sykehus for å utelukke alvorlige skader. Det er også viktig at du drar til legevakt om du opplever inkontinens, eller kjenner at det kribler eller har blitt numment på innsiden av lår/salområdet siden dette kan bety at du må ha en viktig operasjon/dekompressjon av ryggen.

Har du magevondt samtidig som du har ryggsmerter er det også lurt at dette sjekkes av lege siden det kan bety at du f.eks har et magesår. Har du opplevd uventet vekttap og kanskje kaldsvette om natta? Da er det også lurt at du tar en prat med fastlegen din for å utelukke mer alvorlige ting.

Med tanke på ryggsmerter er det desverre få medikamenter som hjelper som man kan få kjøpt reseptfritt på apotek eller i butikk. Antiinflammatoriske medikamenter hemmer litt av smerten, men gjør også at legningsprosessen tar lengre tid. Husk at inflammasjon er kroppen som prøver å lege seg selv og er ikke der for å bare sette kjepper i hjulene for deg. Klarer vi oss uten, er det bra. Er smertene så sterke at du ikke får sove eller greier å gjennomføre helt basic oppgaver i hverdagen som f.eks gå på do, vaske seg, lage mat el. er det helt greit å ta smertestillende - også de som er sterkere, men pass da på at du ikke drar ut på kjøretur om det står en rød varseltrekant på innpakningen til medikamentet. Da er du en fare for deg selv og andre.

Kiropraktoren er eneste helsepersonell i Norge med en mastergrad som standard og har spisskompetanse innenfor muskel og skjelettproblemer og kan alltid sjekke og behandle ryggen din. Han/hun gir deg selvfølgelig en indikasjon på om du burde se annet helsepersonell eller trenger andre ting som røntgen eller MR. Han/hun kan også sykmelde i opp til 12 uker om dette er nødvendig.

Men hva om jeg ikke kommer meg til kiropraktoren?

Vi har laget en liten liste til deg til når du trenger den:

I mange år har vi fulgt PRICE (protection, rest, ice, compression, elevation) prinsippene og mange følger de fortsatt om de ikke har fulgt med på nyere forskning. I nyere tid har Rest blitt endret til Optimal Load (POLICE), noe som betyr at man skal begynne å belaste skaden riktig så snart man kan for å komme seg raskere tilbake. Dette vil ikke si at man skal gå 10km med en vond rygg. Eller dra på treningssenter for å 'løfte seg frisk' med en gang. Leging av en akutt skade tar tid. Hvis det gjøres litt for mye, litt for fort; protesterer skaden ofte veldig. Hvis ikke du skal til kiropraktor eller lege er is og bevegelse/lett mosjon når mulig en av de beste behandlingene du kan gjøre selv.

Husk at blir ting ofte blir litt bedre av seg selv. Vi vet at kroppen kan lege seg selv og at den gjør denne jobben veldig bra - mye bedre enn oss, annet helsepersonell og medisiner, men det hender også at man trenger litt hjelp. Da er det bra å vite hvor man skal gå og når man bør gå dit. Klarer du ikke gå, er det kanskje lurt å ta litt lette tiltak hjemme. For noen er det nok å gå 5 runder rundt spisebordet. Er du heldig kan kanskje kiropraktoren din få klemt inn et hjemmebesøk om nødvendig der du kan få en rask indikasjon på hva som er galt og tips til flere tiltak du kan gjøre hjemme og når du skal tilbake på jobb.