4 gode grunner til å velge kiropraktikk etter en bilulykke

Updated: Jul 9

Når en kiropraktor blir nevnt, tenker mange på justeringer og manipulasjon av rygg eller nakke. Kiropraktoren gjør heldigvis veldig mye mer og servicen du får skal være intet mindre enn den beste. Etter en ulykke er det viktig å oppsøke helsepersonell. Hvis det har vært en kraftig ulykke er det ofte lurt å ta et røntgenbilde for å se om noe er brukket eller ute av ledd. Hvis ikke man har brukket noe eller fått noe ut av ledd er det lurt å besøke en kiropraktor som spesialiserer seg i behandling av slike fysiske traumer. Kiropraktoren kan tilby viktige behandlingsalternativer som er nødvendige for behandling av problemer som korsryggssmerter, whiplash, hodepine og mye mer. Behandlingen trenger nødvendigvis ikke å inneholde mye knekking, vridning og vending siden dette ofte allerede er kjempevondt, men kan inneholde lett leddbehandling og enkle behandlingsalternativer til såre og stive muskler.

Her finner du en liste over noen av fordelene med kiropraktorbehandling etter en ulykke:

1. Redusere betennelse: Mikrotraumer i muskler og leddbånd er noe som skjer hyppig i bilulykker. Dessverre vil ikke disse vises på røntgenbilder som man ofte tar etter en slik ulykke. Røntgenbildene er for å utelukke frakturer og dislokasjoner og gir desverre ikke veldig mye informasjon om bløtvev eller betennelse - noe som vanligvis er den største grunnen til at de fleste våkner opp dagen etter med sterke smerter dagen etter. En kiropraktor vil velge riktig behandling som passer deg, gi en justering på riktig(e) sted(er), og derfor hjelpe kroppen med å utløse en betennelsesdempende respons som vil bidra til å redusere betennelse og smerter. Hos oss tilbyr vi også laserbehandling som et videre supplemet til å hjelpe til med å redusere smerten og irritasjonen.

2. Redusere arrvev: En bilulykke kan føre til at arrvev utvikler seg i musklene over tid og forårsaker ubehag og stivhet. Kiropraktorbehandling kan målrettes mot vevet som er skadet, noe som fører til bedre funksjon i det skadede vevet og kan hjelpe til å minimalisere de negative effektene av arrvev. Behandlingen hjelper kroppen til å reparere seg raskere, med mindre sannsynlighet for at du utvikler et kronisk problem.

3. Gjenopprette bevegelse: En skade på rygg og nakke etter en bilulykke kan føre til at betennelsen sprer seg til nærliggende områder og gir flere problemer i kroppen. Kroppen er veldig flink til å lege seg selv, men hvis ikke man får beveget på seg, noe som man ofte sliter med etter en bilulykke. Da vil denne prosessen ta lengre tid. Prosessen opprettholdes bedre og kan ofte gå raskere ved kiropraktisk behandling.

4. Behandling lindrer stress: En bilulykke er en stressende situasjon, spesielt hvis du har det vondt eller sliter med å fordøye tankene rundt ulykken. Kroppen får ofte en fight/flight respons når den blir utsatt for sjokk, noe som kan forårsake angst og stress hos personen. Etter en behandling ser man ofte betydelig lavere nivåer av kortisol (stresshormoner) noe som en en indikasjon på redusert stress. Dette fører til bedre livskvalitet, samt lavere smertenivåer.

Disse fire grunnene er definitivt nok til å vurdere kiropraktorbehandling etter en bilulykke. Det er lett å tro at man har det bra fysisk etter ulykken siden man ikke kjenner så mye smerter der og da. Uheldigvis er du mer utsatt for å føle smerter i ryggen, nakken og hodet i flere måneder senere. Et besøk hos en kiropraktor kan sørge for at du har mye mer kunnskap rundt problemet, føler deg bedre fysisk og ofte psykisk og at du har en mer gunstig helingsprosess etter en bilulykke. Hos oss i Asker Kiropraktikk vil du alltid bli tatt godt vare på!

Hvis du har noen spørsmål angående hva slags behandling vi gir, er det bare å ta kontakt med oss på telefon: 66901300 eller på facebooksiden vår www.facebook.com/kiropraktorasker/

Hvis ikke du har gjort det allerede kan du også lese om forskjellige problemer her.