Øvelser | Asker Kiropraktikk | Rehabilitering

Videobibliotek

Her finner du enkle videoguider på øvelser som er kjempebra for ryggen. Videoene er uten lyd slik at du kan høre på musikk eller andre ting uten å bekymre deg for å gå glipp av viktig informasjon. En tommelfingerregel er at øvelsene ikke skal gjøre vondt. Det kan føles stivt og ømt, men vennligst ta kontakt hvis du føler smerte eller økende smerter under disse øvelsene.

9 øvelser for en bedre rygg

Intro til pustemønster og "Dead bug"
Styrkeøvelse for rygg

Pustemønster og Dead bug: Dette er en intro til et pustemønster vi vil at du skal prøve å opprettholde under alle øvelsene. Pass på å sjekke at magemusklene er aktivert under hele øvelsen. Dette er mye vanskeligere, men du vil få et økt utbytte av øvelsen når du gjør dette. Hvis du begynner å riste veldig under øvelsen betyr det at den er litt for vanskelig og at du burde prøve den enklere varianten. 

Dette er den øvelsen vi oftest gir til våre pasienter med ryggplager. Den er enkel og kan gjøres overalt. Dette er en av få øvelser som aktiverer de små musklene i ryggen og det vi ofte kaller "Posterior chain of muscles"

Styrkeøvelse for rygg og balanse
Knebøy

VIdere påbygging fra forrige øvelse. Her legger vi inn en liten balansefaktor som hjelper til å engasjere mer muskulatur.

Intro til knebøy og bevegelsesmønster. En klassisk øvelse for å styrke setemuskulatur og knestrekkere.

Rotasjonsøvelse for rygg

Kolibrien er en kjempebra øvelse for deg som sliter litt med avrundede skuldre og dårlig holdning. Den hjelper til å "åpne opp" brystet og aktivere musklene mellom skulderbladene

Rotasjonsøvelse for ryggmobilitet. For å gjøre det ekstra vanskelig, kan du prøve å puste inn når du beveger armen opp. 

Wall angel
TFL/IT-bånd utstrekningsøvelse

Wall angel er en flott øvelse for mobilitet i midtryggen i tillegg til at den hjelper til å trekke skuldrene bakover. 

Dette er en fin utstrekkingsøvelse for dere med stramhet på siden av hofta og slimposebetennelser. Ikke strekk så hardt at det blir vondt. Hold ca 20 sekunder og repeter 3 ganger på hver side

Strekk for hofteleddsbøyer

Denne er ganske lik som den øvelse nr 2. Istedenfor å gjøre det som en dynamisk øvelse, holder vi denne strekken i 20 sekunder og repeterer 3 ganger på hvert ben. Du skal kjenne at det trekker på fremsiden av hoften av det bakre benet. 

Medisinsk akupunktur asker sentrum behandling asker sentrum kiropraktor asker sentrum Laserbehandling asker sentrum rehabilitering asker sentrum kiropraktor i asker kiropraktor kiropraktor i asker sentrum Kiropraktor Anders Nekstad

Medisinsk akupunktur asker sentrum behandling asker sentrum kiropraktor asker sentrum Laserbehandling asker sentrum rehabilitering asker sentrum kiropraktor i asker kiropraktor kiropraktor i asker sentrum Kiropraktor Anders Nekstad

Asker kiropraktikk
Strøket 7, 3. etg
1383 Asker
66 90 13 00

Åpningstider

Mandag - torsdag

8 - 17

Fredag 8 - 12

© 2019 av Asker kiropraktikk

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon